HAARLEM - Het werk werd lange tijd als verloren beschouwd, naspeuringen bleven zonder resultaat. Maar nu is het dan eindelijk terecht: de uit 1913 daterende Sonate ‘Da Pacem, Domine’ van de componist Hendrik Andriessen. Dankzij intensief speurwerk van de Nederlandse historicus Jort Fokkens en de Amerikaanse organist Gregory D’Agostino dook het orgelwerk onlangs op.

Hendrik Andriessen componeerde dit grote, driedelige werk in 1913. Hij droeg zijn Sonate ‘Da Pacem, Domine’ op aan Louis Robert, de toenmalige stadsorganist van Haarlem. Deze bracht het op 19 juni 1914 in première in de Grote of St. Bavokerk. In de jaren erna speelde Robert het werk op diverse Nederlandse orgels. De reacties waren altijd buitengewoon positief. De Sonate ‘Da Pacem, Domine’ klonk voor het laatst in Nederland in 1919. Toen Louis Robert in 1922 naar de Verenigde Staten vertrok, nam hij het manuscript mee. Daar speelde hij het voor het laatst in 1935. Na Roberts overlijden in 1938 verdween de Sonate uit beeld. Tot nu.

De Andriessen/De Klerk Stichting is buitengewoon verheugd dat dit belangwekkende orgelwerk is teruggevonden. Het is een belangrijke schakel die kan worden toegevoegd aan de imposante werkenlijst van Hendrik Andriessen. De komende periode zal worden gebruikt om het manuscript nader te onderzoeken. Er zal een uitgave worden voorbereid van de notentekst en mogelijk wordt er een geluidsopname gemaakt. Alles is erop gericht om de Sonate ‘Da Pacem, Domine’ in de tweede helft van 2022 opnieuw in première te laten gaan. Nadere informatie daarover volgt op een later moment.

Bron: Andriessen/De Klerk Stichting; 13 juli 2021