Hilversum (Van onze redactie) 29 oktober 2008 - Het afschaffen van het celibaat en het toestaan van voorbehoedsmiddelen zal de teruggang van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland niet stoppen. Dat zegt communicatieadviseur en publicist Charles Schwietert in zijn boek De marketing van God, dat op 1 november verschijnt.
Kerk als multinational
Schwietert analyseert in zijn boek de maatschappelijke positie van de kerken in marketingtermen. Waarom zouden de moderne marketingwetten niet voor godsdienst gelden, vraagt hij zich af. Vanuit dat perspectief beschouwt hij de RK-Kerk als een multinational met vele buitenlandse werkmaatschappijen.
Verlies marktaandeel
In de afgelopen tien jaar tijd verloor de RK-Kerk in Nederland 60 procent van haar marktaandeel, constateert Schwietert. “Waarom grepen de CEO en de Raad van Bestuur van Vatican Inc. hier niet in? Of hebben de paus en zijn kardinalen Nederland juist opgeofferd om op andere markten sneller te kunnen groeien?”, vraagt hij zich af.
Vier oplossingen
Hopeloos is de toestand volgens Schwietert niet. Hij komt met vier oplossingen om de mensen weer naar de kerk te krijgen:
1. Terug naar de core business van mystiek en spiritualiteit
2. Klantgericht in plaats van productgericht denken
3. Kwaliteitsverbetering van het personeel
4. Prijsverhoging, dat wil zeggen, je moet er iets voor doen om bij de organisatie te mogen horen.
Staatssecretaris
Schwietert (65) werkte als journalist achtereenvolgens bij de Volkskrant, KRO's Brandpunt en het NOS-Journaal. In 1982 werd hij door de VVD voorgedragen om staatssecretaris van Defensie in het kabinet-Lubbers I te worden. Drie dagen na zijn aantreden als staatssecretaris moest hij echter weer aftreden. De reden was dat hij in zijn cv had opgenomen dat hij doctorandus was, hoewel hij nooit aan een universiteit was afgestudeerd. Ook beweerde hij legerofficier te zijn geweest, wat evenmin waar was.
bron: Katholiek Nederland