Afdrukken

DELFT - Op zondagmiddag 21 augustus is in de Maria van Jessekerk te Delft een orgelconcert te geven door Jan Jansen. Jan Jansen, die in mei afscheid nam als organist van de Dom van Utrecht, zal een gevarieerd programma te gehore brengen.
U kunt het hieronder lezen met een korte toelichting van zijn hand.

Maria van Jessekerk te Delft
Burgwal 20
Zondagmiddag 21 augustus a.s.
Aanvang 15:00 uur (drie uur)
Toegang is vrij, deurcollecte na afloop


Met vriendelijke groet,

Petra Veenswijk

Eddie van den Engel, namens de concertorganisatie

Curriculum vitae Jan Jansen
Jan Jansen groeide op in een muzikaal gezin, op jeugdige leeftijd bespeelde hij verschillende muziekinstrumenten zoals blokfluit, klarinet, hobo en orgel. Verder maakte hij als zanger deel uit van de muziekgroep “ De Nederlandse Cantorij” o.l.v. Maarten Kooij . Hij studeerde aan het Utrechts Conservatorium orgel bij Cor Kee, piano bij Gérard van Blerk en clavecimbel bij Lenie van der Lee.

In 1970 behaalde hij de Prix d'Excellence voor orgel. Hij was gedurende 16 jaar cantor-organist van de Oude Kerk in Soest en van 1987 tot mei 2011  was hij organist van de Domkerk te Utrecht, waar hij naast de drukke liturgische praktijk de landelijk welbekende Zaterdagmiddagmuziek verzorgde, samen met de Domcantorij o.l.v. Remco de Graas.

Jan Jansen maakte een groot aantal CD opnamen, waaronder een integrale opname van de orgelwerken van Felix Mendelssohn Bartholdy, een CD met werken van César Franck, o.m. de "Trois Chorals".Van Johann Sebastian Bach nam hij de koraalpartita's, de Grote Orgelmis, de Achtzehn Leipziger Orgel Choräle, Preludes en Fuga’s,  de Goldbergvariaties en [samen met zijn zoon David] de Kunst der Fuge op; de meest recente opname is die van de zes Triosonates.

Voorts is hij een veelgevraagd continuospeler en speelde in deze hoedanigheid op de bekroonde CD van zijn dochter Janine met Vivaldi’s Vier Jaargetijden [samen met zijn zoon Maarten, cello].

Als correpetitor en docent algemeen theoretische vakken was hij werkzaam aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht.

Concertprogramma met korte toelichting

1). Deuxième Choral  - César Franck (1822- 1890)

Francks drie koralen vormen de zwanenzang van zijn oeuvre. Kenmerkend voor deze stukken is de hechte structuur, thema’s worden geëxposeerd en uiteindelijk tegen elkaar geplaatst. In het tweede koraal spelen muzikale vormen als passacaglia en fuga een belangrijke rol.


2). a. Litanies - Jehan Alain (1911-1940)
     b. Choral Dorien   
     c. Deuxiéme Fantaisie

Uit het werk van de 100 jaar geleden geboren componist Jehan Alain, die als militair in de tweede wereldoorlog om het leven kwam, hoort u drie werken: het ingetogen Choral Dorien, de op de muziek van Debussy geïnspireerde impressionistische 2e Fantaisie en de bekende Litanies.

3). Fantasie en Fuga over het koraal                     Franz Liszt
     ” Ad nos ad salutarem undam”                        (1811-1886)

De meest virtuoze pianist die ooit leefde, Franz Liszt, werd 200 jaar geleden in Hongarije geboren. Hij werd gegrepen door het koraal “Ad nos ad salutarem undam” uit de opera “Der Prophet” van Meijerbeer en componeerde er een zeer fantasievol werk over, waarin alle kleuren van het orgel geëtaleerd kunnen worden.